Výživoví poradci

Je vaše velké přání zhubnout a navštívit výživového poradce? Co vás u něj čeká. Připravte se na to, že vás vyzpovídá. Bude třeba přinést i poslední krevní testy. Zato všechno vás poradkyně odmění základní analýzou komplexní nutriční typologie. Dozvíte se tam veškeré vaše hodnoty. Váhu, tepovou frekvenci, index srdce, BMI, tělesný tuk, jaký jste typ postavy, jaká je vaše hmotnost bez tuku, jak vysoká je hladina podkožního a viscerálního tuku, jak jsou na tom vaše kosterní svaly, jaká je úroveň skladovatelnosti svalů, zda máte dostatek tělesné vody a kostní hmoty, co váš protein a BMR a jaký je ve skutečnosti váš metabolický věk. K těmto informacím si odnesete osobní výživový plán.

Spokojenost

Každý z nás píše knihu. Možná si to uvědomujete, možná ne. Ale všichni píšeme knihu života. A já se nyní ptám. Chcete, aby vaše kniha byla čtivá, zajímavá, aby upoutala čtenáře? Mnozí z nás si stěžují na svůj život. Přitom každý má možnost svůj život změnit. Nové listy naší knihy změnit. Vyměnit dosavadní obsah za jiný. Začít psát nový příběh. Lepší, zajímavější, více vzrušující. My sami jsme přece autory. Jen je potřeba se zamyslet a vymýšlet nové příběhy. Vypisovat je do knihy a prožívat je v životě. V našem příběhu může být cokoli, protože cokoli je možné. A my jako hlavní hrdinové našeho příběhu můžeme zažívat věci, které si do své knihy zapíšeme.

Česnek sem, česnek tam

Cibule složená z určitého množství stroužků. Prapůvod česneku je ze Střední Asie. Nyní nenajdete zahradu, kde by nerostl. Říká se, že je to prostředek proti upírům i proti moru. Ať už je na tom pravda či nikoli, rozhodně je česnek lék. Čarodějná moc a čarodějná síla funguje u česneku skvěle. Česnek má velmi intenzívní vůni, pro někoho až příliš intenzivní. Dokáže snížit krevní tlak a hladinu cukru v krvi. Povzbudí vylučování trávicích šťáv a podpoří tak střevní flóru. Má proti parazitní a protikřečové účinky. Využívá se při arterioskleróze. V chřipkových obdobích rozhodně sáhněte po česneku. A nejen tehdy. Pomůže vám i při paradentóze či klimakterických potížích. Jako ve všem platí zlaté pravidlo, všeho s mírou.

Saláty

Máme tu léto a to se konzumují ve zvýšené míře saláty. Proč zrovna v létě? Protože ochlazují. Zima tedy není vhodné období na to jíst saláty. Možná jste nevěděli, že saláty je lepší jíst na konec. Aby byl zdravý salát opravdu zdravý, hodně záleží na dresingu, který do něj dáte. Co kdybychom si společně ukulinařili klíčkový salát?

Připravíme si klíčky z fazole mungo, mrkev a petržel. Do salátové mísy poputuje hrnek klíčků, 4 hrnky mrkve, nastrouhané na hrubo, 1 lžíce posekané petrželky, smícháme vše dohromady. Vedle v misce si připravíme dresing. Tři lžíce citronové šťávy, dvě lžíce olivového oleje, lžička medu, kajenský pepř, mletý pepř a sůl. Našlehat, vmíchat do salátu a nechat cca hodinku uležet v lednici.

Dezerty

Kdo z nás by si nedal rád dezert, moučník, moučníček, prostě něco sladkého na chuť. Je to taková sladká tečka na konec a dokáže nám zpříjemnit den. Ne pro každého je ovšem takový dezert vhodný. Ale ani lidé nemocní se jej nemusí zříkat, pokud dohlédnou na složení moučníku. I my zdraví, bychom se měli vyhnout moučníku, který je vyroben z pšeničné mouky, ztužených tuků a cukru, zejména bílého. Takový moučník nám spíše uškodí než udělá dobře na duši i na těle. Co dát si teď v létě upravený letní meloun?

Meloun nakrájíme na plátky a připravíme si muškátový oříšek, palmový cukr a limetkovou šťávu. Poprášíme cukrem, oříškem a pokapeme limetkou. V jednoduchosti je krása.

Přílohy zdravěji

Zdravější formou přílohy je rýže. Ať už jen basmati, hrášková nebo kari nebo limetková, či celozrnná. Zkuste někdy i jáhlovou kaši, mungo, zelenou čočku nebo pohanku. Volit můžeme studenou přílohu ve formě různých placek nebo kukuřičného chleba. Pokud dáme přednost teplé příloze, máme tu možnost v podobě šťouchaných batátů, kořeněného špenátu, restované červené řepy, grilované kukuřice.

Znáte batáty? Jsou podobné bramborám, ale mají méně škrobu. Příprava je snadná. Oloupat, vložit do slané horké vody, přidat klasický a římský kmín, uvařit, scedit, šťouchadlem na brambory rozšťouchat. Do takto připravených brambor vmíchejte buď máslo nebo kdo má, může použít ghí. Stejně jednoduchý postup přípravy je i u grilované kukuřice. Dáte povařit klasy, propláchnete pod studenou vodou a na grilovací pánvi opečete. Kdo má cholesterol, je to pro něj ideální příloha.

Netradiční dochucovadla

Takové dobré dochucovadlo nejen že pokrm samotný přemění na manu nebeskou, ale podpoří i zažívání. Asi každému známé je čatní. Rájta je kombinace jogurtu a zeleniny a k jídlu se používá v malém množství. Nakládaná zelenina, různé dresinky a omáčky. Do jídla se dá přidat i malinko mořských řas. Olivy jsou ve větším množství špatné na trávení, proto i tady pomálu.

Pojďme si zkusit vyrobit sezamové čatní. Je to snadné. Šálek pražených a mletých sezamových semínek spolu s jednou lžičkou červené mleté papriky a čtvrt lžičkou soli důkladně rozmixujeme. A je hotovo. Uchováváme v lednici. Kdo chce mít hezké vlasy, pevné kosti a navíc i dostatek vápníku, sezam by měl začít konzumovat co nejčastěji.

Elektro smog

Co to je elektro smog a kde se vlastně bere? Díky elektro smogu se v těle usazují toxiny. Může to být působením elektrických rozvodů, mobilů, počítačů, mikrovlnek i elektrických spotřebičů. Mé doporučení je snažit se vynechat z používání mikrovlnou troubu. Ochuzuje jídlo o živiny a škodlivé mikrovlnné záření má negativní dopad na zdraví lidí. Ani mobil nebo rádio není nic zdravého, pokud se to nachází příliš blízko u hlavy. Pokud tedy telefonujete, je lepší pustit si hlasitý odposlech a od vlastního aparátu se držet v patřičné vzdálenosti. Lze učinit další opatření, jak se bránit proti elektro smogu. Na počítač si nainstalujeme ochranný filtr. Na noc vypínejte elektrospotřebiče. Vypínejte i wi-finu. Nespěte s mobilem. Netelefonujte, pokud máte mobil v nabíječce. Ložnice by měla být bez zbytečných přístrojů. Pořiďte si domů květinu zvanou filodendron.

Paraziti

Bakterie, viry, kvasinky, roztoče, to vše víří kolem nás a ohrožuje nás to. Hodně mikrobů se objevuje zvláště v domácnostech s domácími mazlíčky a pak též v nemocnicích. Co můžeme zvládnout v domácnosti? Určitě prát povlečení jednou za týden, denně luxovat koberce a provádět sebe detoxikaci. Parazity máme v našich střevech a ti pak vyvolávají záněty. Co užít, abyste se parazitů zbavili? Fermentované nápoje, kurkumu, aloe vera, ořešák v tinktuře, grapefruitový extrakt, oreganový olej, hřebíčkový olej, česnek, červenou cibuli, kokosový olej, pelyněk, zázvor. Důležité je zásadně se vyhnout čemukoli, v čem by byl obsažený cukr. Paraziti cukr milují a proto jim ho nesmíme dodávat.

Erba Santa Maria

Uhodnete, která bylinka se skrývá pod názvem Erba Santa Maria? Že né? No přeci Máta peprná. Přezdívali ji tak křesťané a kladli ji po zemi ve svých kostelech. Máta má mnoho zajímavých účinků, ale zároveň i kontraindikace. Nesmí ji lidé s nízkým tlakem, těhotné ženy a malé děti. Dokáže silně podchladit. Neměla by se ani užívat dlouhodobě. Pokud tedy netrpíte nízkým tlakem, nejste těhotná osoba či malé dítě, udělejte si mátovou omáčku jako přílohu k masu či zelenině. Recept je zde: Umixujte dva bílé jogurty se solí dle libosti, s malou lžičkou červené sladké papriky, lžičkou kari, dejte vychladit a před konzumací ještě posypte na jemno usekanou mátou.